O důležitosti dělat věci nedůležité

Množí se mi jeden “nešvar”, a to že nemůžete spát, máte pocit, že pořád něco musíte, nic nestíháte, a celkově ta doba je nějaká zrychlená.  Ptáte se, jaké bylinky mi pomůžou usnout, které mě uvolní, zklidní, ale také posílí…:-)A jelikož Vaše příběhu čtu, přemýšlím nad nimi a i já jsem si prošla obdobím, kdy se hodně pracovalo, málo odpočívalo, troufám si říci, že k tomuto tématu mohu také přispět svým dílem zkušeností.

Nejdříve bych začala tím, že než se začnete “pídit” po bylinkách na zklidnění a začnete hledat pomoc z venku, zkuste nejdříve začít u sebe. Až půjdete večer spát,zkuste si v hlavě pomyslně projít v hlavě svůj den, jaký byl, jaká část v tomto dni hrála Vaše práce, povinnosti a jaká část Vám zabrala Vaše potěšení, radost, koníčky, zábava.  Je to cokoliv, u čeho vypnete, u čeho se bude smát až se za břicho držet (přiznávám trochu nadnesené, tak aspoň usmívat), u čeho ztratíte pojem o čase, u čeho relaxujete. Pro všechny pracující pilné včelky, je to přesně ten čas, kdy děláte věci nedůležité, kdy ztrácíte čas. Avšak právě tento čas je pro náš nervový systém balzám na duši. Je to čas, kdy tělo regeneruje, vyplavuje adrenalin, harmonizuje se hormonální systém a posiluje imunitní systém. Pokud zjistíte, že ten čas mezi práci a odpočinkem je malý, zkuste to změnit. Výsledky nemusí být viděny hned…ale postupně můžete lépe spát, můžete mít větší chuť do věcí a do práce, na kterou jste předtím sílu neměli, můžete se více těšit na zábavu, ano i na sex.

A bylinky Vám k tomu také mohou pomoci. Mezi bylinky se zklidňující účinky se řadí lipový květ, meduňka,  chmelové šistice či heřmánek,hlohový květ či plátky růže. Třezalka nebo Mučenka se řadí zase mezi bylinky s antidepresivními účinky.  Obě bylinky velice zklidňují psychiku, ale pozor, nemohou být užívány spolu s antidepresivy. Dobromysl, měsíček, máta, yzop nám zase rozjasňují náladu, přinášejí dobrou pohodu. Bylinky, které zvyšují naši odolnost vůči stresu, těm se říká přírodní adaptogeny. Nejznámnějším adaptogenem je legendární kořen života – žen-šen, nebo eleuterokok, leuzea. 

A neměli bychom zapomenout ani Kozlík lékařský, který najde své místo ve Vaši bylinkové lékárničce, když nemůžete večer usnout. Ideální forma je bylinná tinktura, kterou nakapete do horkého mléka s medem alespoň půl hodinku před spaním, poté si přečtete pár stránek z knížky a věřím, že se spánek dostaví. A nezapomeňte, že tělo se ponoří do spánku, až když “vše pustíte z hlavy”, pak i tělo se může “pustit do spánku”.

Tak Vám přeji ať Vás nejen práce, ale i Váš odpočinek těší a Vy si ho umíte užít.

Markéta

Vaše bylinkářka